Музика и опиянение [Vox Nihili #39]
В този епизод от серията Vox Nihili на фокус идва опиянението от музиката.
Любо, Васко и Стоян обсъждат:
— Действително ли животът без музика би бил една грешка?
— Защо музиката „води“ до пиянство 😉 ?
— Каква е разликата между Аполон и Дионис и защо Ницше е критикуван за своята медитация „Манфредь“ от Ханс фон Бюлов?
— Как да се справим с музикалния „махмурлук“?
— Съществува ли музиката в природата и защо пеят славеите и китовете?
— Какво представлява т.нар. „музикални червеи“ и защо Оливър Сакс нарича книгата си „музикофилия“?
— Какво е значението на музиката за човешката идентичност?
— Имаме ли право и защо правим разлика между „висша“ и „нисша“ музика?
Разговорът имаше два ясно разграничими части. В първата част спокойно обсъждахме възгледите на Ницше за раждането на трагедията от духа на музиката, съпоставяйки неговите възгледи с тези на Адорно – друг музикант във философията. Поговорихме и за това дали дъждът или шумът, който издава една гора, е музика, или музиката е единствено и само човешко творение.
Във втората част обаче нещата „загрубяха“, защото се захванахме с политически най-некоректния въпрос, който отлагахме вече един подкаст и половина: въпросът за „висшата“ и „нисшата“ музика. Въпросът остана нерешен 🙂
ПП: и ето и най-приятното определение за пиян (буквално и преносно) човек: „Човек не е вече художник, той е станал художествено произведение“ (Ницше).
===
Епизодът е част от серията Vox Nihili, която реализираме с “Предизвикай правото!” и в която изследваме пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото.
Допълнителни бележки към епизода: ratio.bg/podcast/148
Ако това, което правим, ви харесва, подкрепете Ratio в Patreon: patreon.com/ratiobg