Етиката във видеоигрите [Vox Nihili #165]

Vox Nihili
Vox Nihili
Етиката във видеоигрите [Vox Nihili #165]
Loading
/

Любомир Бабуров, Юрий Георгиев и Стоян Ставру обсъждат:
– Има ли ограничения пред насилието във видеоигрите?
– Как стоят злото и доброто във видеоигрите?
– Защо липсват игри, в които точките да се определят от броя на извършените изнасилване вместо от броя на убитите противници?
– Защо обичаме злодеите във видеоигрите?
– Какви са опасностите от практикуването на насилие във видеоигрите?
– Може ли видеоигрите да бъдат използвани като етически тренажор?
– Каква е ролята на „карантиите“ при визуализацията на смъртта във видеоигрите?
– Има ли реален етически залог във видеоигрите?
– Каква е разликата между застреляните във видеоигрите и боксовата круша?
– Трябва ли да има етическа цензура при създаване на видеоигрите?
– Може ли видеоиграта да задоволи любопитството към злото?
– Защо няма игра, в която печели този, който нанесе удар, довел най-бързо до смъртта на опонента?
– Може ли да се печели от доброто?
– Възможно ли е сериозно разглеждане на етически дилеми в рамките на видеоигрите?
– Има ли табута, които „преживяват“ дори в света на видеоигрите?
– Как овладяването на сетивата предлага по-голяма реалност на етическите измерения на едно виртуално убийство?

Във видеоигрите обикновено е пълно с насилие, упражняването на което се оценява като успех на играча. Причиняването на насилие може би е пример за действие (action), при което играещият налага своята воля по отношение на просто на средата (обектите), но и върху останалите играчи (субектите), които подобно на него се състезават за господството над света в тази игра. Оказва се, че онова, което продава, е предоставянето на възможност за реализиране във видеоиграта на поредица от такива увреждащи действия, които осигуряват в най-пълен смисъл усещането за доминиране и победа. Дали обаче въобще може да се говори за етика във видеоигрите или етическият залог не може да се симулира? Ако въпросът е интересен за Вас, чуйте разговора ни.

===
За госта
Юрий Георгиев е компютърен програмист и гейм енджин разработчик. Специализиран в програмиране на ниско ниво, рендериране на компютърна графика в реално време, симулации на физики и reverse-engineering. Технически писател-любител. Автор (inventor) на два патента, регистрирани в американското патентно ведомство, понастоящем притежание на VMwarebyBroadcom.

Епизодът е част от серията Vox Nihili, която реализираме с “Предизвикай правото!” и в която изследваме пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото.

Допълнителни бележки към епизода: ratio.bg/podcast/498

Ако това, което правим, ви харесва, вижте как можете да подкрепите Ratio тук: ratio.bg/support