Юношество [Команди и преговори] [Vox Nihili със Стоян Ставру #235]

Любомир Бабуров и Стоян Ставру обсъждат:
- Какво представляват локалите и как са свързани с юношеството?
- Кога ставаме юноши и кога тийнейджъри?
- На каква възраст започваме да носим индивидуална отговорност за действията си?
- Како мисли Хегел за юношеството и абстрактната свобода?
- Защо според Джудит Бътлър юношеството е поле на нормативна уязвимост?
- Какво мислят Хана Арент и Жан-Пол Сартър за юношеството?
- Има ли място за инициация в модерното юношество или то е напълно институционализирано в образованието?
- Кой е юношата Аркадий Долгорукий и има ли дом за него?
- Как се става принц: по записките на юношата Телемах?
- Каква е връзката между казармата и юношеството като травматична инициация?
- Как би изглеждало образованието като „повикване в света“ (Герт Биеста)?
- Какво е нужно на учениците: знание или добродетели?
- Ще решим ли проблема „юношество“?
- Какво е важно за учениците: реализация на пазара или способности за участие?
- Как разбира Камю юношеството (Чужденецът)?
В този епизод на Вокс Нихили говорим за юношеството като гранично и преобразуващо състояние. Юношеството не е само биологичен преход, но и философски прагов опит, в който субектът се сблъсква със смъртта, отговорността и света. Срещаме се с Клиний от Евтидем на Платон, с Телемах от Одисея на Омир, с Аркадий от Юношата на Достоевски, с Морсьо от Чужденецът на Камю, за да проследим как различните култури разказват за юношеството – като за инициация, като за морално училище или като за екзистенциална празнина. Опира ме се на Достоевски и героите на Камю, за да проследим как различните култури разказват юношеството – като инициация, като морална школа, или като екзистенциална празнина. Специално място в разговора заемат тезите на Герт Биеста за образованието като „повикване към света“ – акт, който не предава знание, а призовава субекта към отговорност. Обсъждаме как тази възвишена идея влиза в напрежение с практическата реалност в училище, в която учителят често е претоварен, а юношата – „заглушен“ от тестове и формуляри. Може ли едно образование, основано на събитие и среща, да съществува в свят на стандарти и контрол през наукометрични показатели? Може ли да мислим юношеството не само като проблем за психологията, а като предизвикателство за самата педагогическа форма?
СОКРАТ:
Убедете ето този младеж, че трябва да заобича знанието и да положи грижи за добродетелта. Доставете това удоволствие и на мене, и на всички тук! Защото ето в какво положение се намира горе долу тоя юноша – и аз, и всички присъстващи имаме силното желание той да стане съвършен. Той е сина на Аксиох, сина на стария Алкивиад, и е братовчед на новия Алкивиад. Името му е Клиний. Млад е и затова сме загрижени за него, както естествено за млад човек, да не би някой да ни изпревари, да насочи мисълта му към някое друго занимание и да го развали. Та вие двамата дойдохте тъкмо навреме.
Евтидем,
Платон, прев. Богдан Богданов
Гледайте епизода тук: https://youtu.be/MR2ALeysPj
Споменато в епизода
– Евтидем (диалог), Платон, прев. Богдан Богданов Диалози. II Том. София, Наука и изкуство, 1982: https://ia801708.us.archive.org/6/items/20190825_20190825_1133/%D0%94%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B7%D0%B8%20-%20%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BD%20-%20%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%20%D1%82%D0%BE%D0%BC.pdf
– Adolescence (TV Mini Series), 2025: https://www.imdb.com/title/tt31806037/
– Юноша (роман), Фьодор М. Достоевски, Издателство „Захари Стоянов, 2014: https://www.book.store.bg/p156908/iunosha-fiodor-mihajlovich-dostoevski.html
– Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy (книга), Gert Biesta, 2010: https://www.amazon.com/Good-Education-Age-Measurement-Interventions/dp/1594517916
– Beautiful Risk of Education (книга), Gert Biesta, 2013: https://www.amazon.com/Beautiful-Risk-Education-Interventions-Philosophy-ebook/dp/B0184CBP1I/ref=sr_1_1?crid=1LQSIXY9A9LMC&dib=eyJ2IjoiMSJ9.vIYmdLB2zMY-kkf7GRtBLwlIK9a7kAJTJynhsS9_uLZp_3i90dRKHC2z7Qm7mB7q.Y32fJZcwv3ofFFr6h78P2L8xeBh2mHdthPPYxS5BBO4&dib_tag=se&keywords=The+Beautiful+Risk+of+Education&qid=1750242976&s=digital-text&sprefix=the+beautiful+risk+of+education%2Cdigital-text%2C146&sr=1-1
За подкаста
Серията „Vox Nihili“ на Ratio Podcast и Предизвикай правото! изследва пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото, а също така и редица дискусионни теми в сферата на философията. В рамките на серията сме обособили групи от разговори, обединени от различни теми, сред които: философски анализи на филми, право и литература, представяне на диалозите на Платон, културни интерпретации на различни чудовища (vox monstri) и др.
Ако търсите отдадена и провокативна философия, насочена към настоящето, тази серия е за вас.
Това е една от шестте серии на Ratio Podcast – един подкаст за любопитни хора. С негова помощ ще си сверите часовника за всичко най-ново в света на науката и културата и ще чуете неформални разговори, свързани или вдъхновени от наука.