Автономобили [Vox Nihili #78]
В този епизод от серията Vox Nihili решихме да се поразходим – пеша и без предпазни колани, по някои от маршрутите на възможното автомобилно бъдеще.
Любо и Стоян отново разговарят с Константин Василев и този път обсъждат:
— Защо Любо не обича (паркираните) коли?
— Има ли онтология в скоростта?
— Може ли автомобилът да се превърне в услуга?
— Как може да се управлява една кола: отвътре и отвън?
— Ще има ли сегрегация на автономните автомобили (автобулинг)?
— Сигурни ли са ad hoc автомобилните мрежи?
— (VANET)2, V2X и човекът като риск?
— Кога колата знае повече от теб?
— Може ли да опитомим колата-хищник и да я превърнем в „Спасител“ на … пешеходци?
— Колко баби са = на един тинейджър?
— Съществува ли такова нещо като етическа експертиза и възможен ли е етичният дизайн?
— Има ли бъг в „етиката на морално съвършените катастрофи“?
— По какво се различава МПС от ЕПС?
— Кой е Мега-бай(т)чо и как той е свързан с бъдещето на Перник?
Отдадохме се на автоутопията, в която разводът между хората и воланите е настъпил необратимо, а човекът може да кара автомобил единствено в специално създадени за целта увеселителни паркове.
Както винаги: човекът (със сигурност) е проблемът, човекът (вероятно) е и решението. Как ще изглеждат автомобилите, ако се превърнат в мрежа без централен агент (шофьор) и може ли този свят да е раят на безопасността?
===
Епизодът е част от серията Vox Nihili, която реализираме с “Предизвикай правото!” и в която изследваме пресечните точки на науката и технологиите с етиката и правото.
Допълнителни бележки към епизода: ratio.bg/podcast/246
Ако това, което правим, ви харесва, вижте как можете да подкрепите Ratio тук: ratio.bg/support